Friday, November 12, 2010

KEKASIH ALLAH



 Hati teman  meronta-ronta untuk bersama kalian..Tetapi belum punya rezeki untuk menjadi tetamuNYA..

Hanya kalimah cinta dan rindu mampu kuungkap untuk kesekian kalinya agar aku dapat menjejakkan kakiku di Tanah Haram..Makkah Almukarammah dan Madinah Al Munawarrah.

Ibadat Haji dan Umrah adalah syariat agama Allah s.w.t yang mengandungi rahsia-rahsia dan hikmat-hikmat. Di antara hikmat-hikmat yang dapat diselami adalah untuk melatih umat Islam supaya bersatu haluan dalam mempertingkatkan syiar Islam, berganding bahu untuk menegakkan agama Allah s.w.t. supaya perhubungan di antara masyrakat Islam terjalin lebih erat dan lebih mesra lagi tanpa mengira warna kulit biarpun berlainan bahasa percakapan, adat resam dan kebudayaan. Bagi amalan Sa’ie direnung kembali peristiwa Siti Hajar, isteri kepada Nabi Ibrahim a.s. yang lari berulang-alik antara Bukit Safa dan Marwah di tengah-tengah padang pasir yang cuacanya panas dan kering untuk mencari air bagi anaknya yang masih bayi. Bila Siti Hajar kembali kepada anaknya dilihat air zam-zam terpancar dari bumi tempat letak kaki Nabi Ismail a.s.

Daripada peristiwa ini umat Islam dapat menanam semangat perjuangan supaya terus berusaha dan tidak mudah putus asa melalui rintangan kehidupan. Mengerjakan haji dan umrah sesungguhnya keduanya menghapuskan dosa. Sekiranya ibadat tersebut mendapat mabrur (amalan baik yang diterima oleh Allah s.w.t.) akan memperolehi syurga.

Hati teman  nanti gembira menyambut kepulangan mereka – mereka daripada menunaikan haji tersebut, tapi hati teman tertanya – tanya dan memberontak kembali apabila melihat ada ramai diantara jamaah haji yang pulang ke tanahair masih istiqamah meneruskan fahaman agama suku politik suku dan diwaktu yang sama berusaha kuat dan mendokong fahaman sekularisma yang tebal.

Adakah pemergian mereka kesana hanya sekadar melancung atau mengejar title ` haji ` dan ` hajjah ` semata – mata. Teman tak berani nak komen sampai kesitu kerana itu hak Allah yang menentukannya.

Malah ada diantara jamaah haji yang pulang   hanya bangga melilitkan serban di tengkuk bagi lelaki dan memakai jubah hitam bagi perempuan berhari – hari sebagai simbol baru pulang dari tanah suci dan  berseronok mengagih – agihkan air zam – zam, buah tamar dan buah tin serta tasbih malah boleh menceritakan berjam – jam lamanya kepada keluarga dan rakan taulan pengalaman mereka disana….tapi diwaktu yang sama memberikan penentangan yang kuat kepada usaha – usaha menegakkan Islam yang syumul.

Dan siapakah yang lebih baik agamanya dari apa orang yang ikhlas menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang diapun mengerjakan kebaikan, dan ia mengikuti agama nabi Ibrahim yang lurus ? Dan Allah mengambil Ibrahim menjadi kesayangan-Nya.” (Q.S. An-Nisa : 125)Nabi Ibrahim mendapat gelar khalilullah yang artinya kekasih Allah.

Predikat ini bukan mainan atau keinginan manusia apalagi permintaan Nabi Ibrahim sendiri. Tetapi langsung Allahlah yang menganugrahkanya seperti yang tercantum dalam ayat Al-Quran di atas.Sebagai kekasih Allah tentu saja Ia (Allah) sangat sayang kepadanya; Sangat dekat dan do’anya selalu dikabulkan. Al-Quran surat Al-Baqarah ayat 124 s.d.129 menggambarkan betapa Allah memenuhi segala do’a yang disampaikan oleh Nabi Ibrahim a.s. antara lain: Keturunannya banyak yang menjadi nabi dan rasul termasuk Nabi Muhammad saw. ;

Tanah Mekah menjadi negeri yang aman, tentram dan sejahtera dikunjungi oleh jutaan manusia setiap tahun ; Perjalanan hidupnya dijadikan sebagai manasik haji, dan hingga kini seluruh umat Islam senantiasa membacakan shalawat setiap hari kepadanya di dalam setiap shalatnya bersamaan dengan shalawat kepada nabi Muhammad saw.Nabi Ibrahim mendapat gelar khalilullah tentunya berkat usaha dan kesungguhnyanya dalam menegakkan syaria’at Allah dan pengabdiannya yang tak terhingga sebagai seorang rasul meskipun banyak tantangan dan rintangan yang ia alami. Di dalam kitab Nashaihul ibad diceritakan bahwa ada tiga hal yang menyebabkan Nabi Ibrahim mendapat gelar “Khalilullah” yaitu:Pertama , Beliau selalu mengutamakan perintah Allah di atas perintah-perintah selainNya termasuk perintah akal dan perasaannya. Artinya Beliau a.s. selalu “sami’na wa atha’na “ (patuh dan ta’at) tanpa pikir-pikir dalam melaksanakan perintah-Nya meskipun perintah tersebut dirasakan sangat bertentangan dengan akal dan perasaannya. Tetapi karena perintah itu sudah jelas dari Allah, ia pasrah kepada kehendakNya.

Contoh bagaimana Beliau a.s. telah merelakan putranya Ismail untuk disembelih karena atas perintah Allah. Kecintaan kepada Allah mengalahkan kecintaan kepada putranya, Ismail. Nilai inilah yang terus menerus diwariskan dan ditanamkan kepada anak keturunannya termasuk kita umat Islam. Allah telah mengingatkan di dalam Al-Quran surat At-Taubah ayat 24 jika kita lebih mencintai dan lebih mengutamakan selain Allah dan rasulNya, “ tunggu apa yang akan terjadi !”Kedua, Beliau tidak pernah resah dan khawatir terhadap segala sesuatu yang telah ditanggung oleh Allah, misalnya masalah rizqi, keamanan, kematian, jodoh dan sebagainya. Sebab itu, beliau dengan tenang hati meninggalkan istri dan putranya Ismail yang masih bayi di tengah-tengah padang pasir yang masih ganas, karena Beliau harus memenuhi panggilan Allah Swt.

InsyaAllah teman bakal ke sana suatu ketika nanti.

Ya Allah permudahkanlah urusan kami dalam memburu cintaMu.

0 comments:

Post a Comment

Friday, November 12, 2010

KEKASIH ALLAH



 Hati teman  meronta-ronta untuk bersama kalian..Tetapi belum punya rezeki untuk menjadi tetamuNYA..

Hanya kalimah cinta dan rindu mampu kuungkap untuk kesekian kalinya agar aku dapat menjejakkan kakiku di Tanah Haram..Makkah Almukarammah dan Madinah Al Munawarrah.

Ibadat Haji dan Umrah adalah syariat agama Allah s.w.t yang mengandungi rahsia-rahsia dan hikmat-hikmat. Di antara hikmat-hikmat yang dapat diselami adalah untuk melatih umat Islam supaya bersatu haluan dalam mempertingkatkan syiar Islam, berganding bahu untuk menegakkan agama Allah s.w.t. supaya perhubungan di antara masyrakat Islam terjalin lebih erat dan lebih mesra lagi tanpa mengira warna kulit biarpun berlainan bahasa percakapan, adat resam dan kebudayaan. Bagi amalan Sa’ie direnung kembali peristiwa Siti Hajar, isteri kepada Nabi Ibrahim a.s. yang lari berulang-alik antara Bukit Safa dan Marwah di tengah-tengah padang pasir yang cuacanya panas dan kering untuk mencari air bagi anaknya yang masih bayi. Bila Siti Hajar kembali kepada anaknya dilihat air zam-zam terpancar dari bumi tempat letak kaki Nabi Ismail a.s.

Daripada peristiwa ini umat Islam dapat menanam semangat perjuangan supaya terus berusaha dan tidak mudah putus asa melalui rintangan kehidupan. Mengerjakan haji dan umrah sesungguhnya keduanya menghapuskan dosa. Sekiranya ibadat tersebut mendapat mabrur (amalan baik yang diterima oleh Allah s.w.t.) akan memperolehi syurga.

Hati teman  nanti gembira menyambut kepulangan mereka – mereka daripada menunaikan haji tersebut, tapi hati teman tertanya – tanya dan memberontak kembali apabila melihat ada ramai diantara jamaah haji yang pulang ke tanahair masih istiqamah meneruskan fahaman agama suku politik suku dan diwaktu yang sama berusaha kuat dan mendokong fahaman sekularisma yang tebal.

Adakah pemergian mereka kesana hanya sekadar melancung atau mengejar title ` haji ` dan ` hajjah ` semata – mata. Teman tak berani nak komen sampai kesitu kerana itu hak Allah yang menentukannya.

Malah ada diantara jamaah haji yang pulang   hanya bangga melilitkan serban di tengkuk bagi lelaki dan memakai jubah hitam bagi perempuan berhari – hari sebagai simbol baru pulang dari tanah suci dan  berseronok mengagih – agihkan air zam – zam, buah tamar dan buah tin serta tasbih malah boleh menceritakan berjam – jam lamanya kepada keluarga dan rakan taulan pengalaman mereka disana….tapi diwaktu yang sama memberikan penentangan yang kuat kepada usaha – usaha menegakkan Islam yang syumul.

Dan siapakah yang lebih baik agamanya dari apa orang yang ikhlas menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang diapun mengerjakan kebaikan, dan ia mengikuti agama nabi Ibrahim yang lurus ? Dan Allah mengambil Ibrahim menjadi kesayangan-Nya.” (Q.S. An-Nisa : 125)Nabi Ibrahim mendapat gelar khalilullah yang artinya kekasih Allah.

Predikat ini bukan mainan atau keinginan manusia apalagi permintaan Nabi Ibrahim sendiri. Tetapi langsung Allahlah yang menganugrahkanya seperti yang tercantum dalam ayat Al-Quran di atas.Sebagai kekasih Allah tentu saja Ia (Allah) sangat sayang kepadanya; Sangat dekat dan do’anya selalu dikabulkan. Al-Quran surat Al-Baqarah ayat 124 s.d.129 menggambarkan betapa Allah memenuhi segala do’a yang disampaikan oleh Nabi Ibrahim a.s. antara lain: Keturunannya banyak yang menjadi nabi dan rasul termasuk Nabi Muhammad saw. ;

Tanah Mekah menjadi negeri yang aman, tentram dan sejahtera dikunjungi oleh jutaan manusia setiap tahun ; Perjalanan hidupnya dijadikan sebagai manasik haji, dan hingga kini seluruh umat Islam senantiasa membacakan shalawat setiap hari kepadanya di dalam setiap shalatnya bersamaan dengan shalawat kepada nabi Muhammad saw.Nabi Ibrahim mendapat gelar khalilullah tentunya berkat usaha dan kesungguhnyanya dalam menegakkan syaria’at Allah dan pengabdiannya yang tak terhingga sebagai seorang rasul meskipun banyak tantangan dan rintangan yang ia alami. Di dalam kitab Nashaihul ibad diceritakan bahwa ada tiga hal yang menyebabkan Nabi Ibrahim mendapat gelar “Khalilullah” yaitu:Pertama , Beliau selalu mengutamakan perintah Allah di atas perintah-perintah selainNya termasuk perintah akal dan perasaannya. Artinya Beliau a.s. selalu “sami’na wa atha’na “ (patuh dan ta’at) tanpa pikir-pikir dalam melaksanakan perintah-Nya meskipun perintah tersebut dirasakan sangat bertentangan dengan akal dan perasaannya. Tetapi karena perintah itu sudah jelas dari Allah, ia pasrah kepada kehendakNya.

Contoh bagaimana Beliau a.s. telah merelakan putranya Ismail untuk disembelih karena atas perintah Allah. Kecintaan kepada Allah mengalahkan kecintaan kepada putranya, Ismail. Nilai inilah yang terus menerus diwariskan dan ditanamkan kepada anak keturunannya termasuk kita umat Islam. Allah telah mengingatkan di dalam Al-Quran surat At-Taubah ayat 24 jika kita lebih mencintai dan lebih mengutamakan selain Allah dan rasulNya, “ tunggu apa yang akan terjadi !”Kedua, Beliau tidak pernah resah dan khawatir terhadap segala sesuatu yang telah ditanggung oleh Allah, misalnya masalah rizqi, keamanan, kematian, jodoh dan sebagainya. Sebab itu, beliau dengan tenang hati meninggalkan istri dan putranya Ismail yang masih bayi di tengah-tengah padang pasir yang masih ganas, karena Beliau harus memenuhi panggilan Allah Swt.

InsyaAllah teman bakal ke sana suatu ketika nanti.

Ya Allah permudahkanlah urusan kami dalam memburu cintaMu.

No comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More