Monday, February 7, 2011

SUAMI BOROI ISTERI PUN BOROI

Gambar Hiasan.


 Entri kali ini teman nak lupakan seketika  kemelut politik yang berlaku di Mesir kerana pimpinan dan kerajaan negara yang terkenal dengan piramid dan kisah Firaunnya dan Malaysia adalah kategori ` kita serupa `…teman juga nak lupakan sikit kesombongan dan kedunguaan ` Tokoh Kasyaf ` negara iaitu Ustaz Mohd Noor Deris yang nampak beriya – riya nak berdebat dengan Tok Guru teman tu atau pun nak layan  karenah MB Perak yang suka ` nyogen ` kan rakyat Perak dan suka ` menyerogen ` tu.

Hari ini teman nak jadi doktor atau sekoman – koman ` kauserling kesihatan ` yang ditujukan kepada orang yang berjuang.

Tajuk yang teman pilih ialah ` suami boroi isteri pun boroi `….buat orang yang berjuang….kekawan…tentu anda juga  mengalami masalah perut buncit atau dalam bahasa saintifiknya SPARE TIRE?

Kadang – kadang kita perhatikan bukan sahaja suami yang perut boroi tapi isteri pun turut boroi….memang tidak dinafikan bahawa orang melayu dan india samada lelaki apatah lagi perempuan memang tak kisah langsung perjagaan perut kerana yang dijaganya  hanya emas, berlian, hias ruang tamu  atau nanam pokok bunga  untuk hiasan tubuh dan cantikan rumah semata - mata tapi perut terus  ` memboroi `.

Tapi bila ada si suami mula menjeling perempuan lain potongannya macam Seniwati Sarimah diera 60an dulunya….mulalah tarik muka masam….kadang – kadang si suami tak dapat tempat tidor dibiliknya….kesian si suami ini…. setakat potongan macam Rosmah isteri PM tu tak main le….nak peluk pun tak tak sampai….ha ha ha.

Betul jugak kalau kedua – dua suami isteri masing - masing boroi nak bersama pun mungkin ` berlaga perut dulu`….ha ha ha [ dengan izin ]

Orang melayu saja begitu….bila mesyuarat agenda ` menu makan ` lebih lama dan panjang daripada agenda utama dalam mana – mana program….sehingga lauk apa, rencah apa pun dibincangkan dalam mesyuarat tersebut….malah nak jamu ustaz atau tuan guru yang datang berceramah pun mesti ambil tahu ustaz dan tok guru tu suka makan apa dan sebagainya…..bagi teman jamu je nasi dengan ulam – ulam dan rebus je pucuk paku ke, pucuk kaduk ke atau mana yang patut….lagi sedap makan….maklumlah kebanyakan semua pimpinan orang yang berjuang ni, ustaz – ustaz dan tok gurunya tadi bukan suka fikir soal kesihatan mereka….tot  tot tot dah kena kencing manis, darah tinggi dan banyak juga yang ada penyakit nak bernikah lagi…..ha ha ha.....itu belum kes ` ghout lagi....ha ha ha.

Tak perlu beli ubat-ubatan atau pegi sesi kempiskan perut. Amalkan tips-tips di bawah dan anda boleh jimatkan duit anda. Kesannya mungkin perlahan tetapi ia memang berkesan.

Berikut adalah tips yang boleh diamalkan untuk mengurangkan masalah tersebut:
  1. Minum banyak air – membantu mengeluarkan toksin dalam badan secara efektif. Kurang pengambilan air menyebabkan perut menggelembung kerana sistem badan cuba untuk menyahtoksinkan badan daripada sumber lain.
  2. Kurangkan pengambilan garam – garam yang berlebihan akan menambah ektra sodium terhadap cairan tubuh yang memperlambat mekanisme sehingga mendorong air keluar dari sel. Akibatnya perut terasa penuh dan membuncit.
  3. Makan perlahan-lahan - jika anda makan dengan gelojoh, udara yang tertahan dalam usus akan membentuk gas yang menyebabkan perut membuncit. Selain itu, makanan yang tidak terkunyah tidak dapat dicerna sepenuhnya yang juga mampu menghasilkan gas tersebut.
  4. Pengambilan serat – pengambilan serat dalam buah-buahan seperti epal dan pear dapat membantu  mengimbangi proses penghasilan air dalam badan supaya stabil.
  5. Elakkan sembelit – makanlah banyak sayur-sayuran dan buah-buahan untuk mengelakkan sembelit kerana kurang membuang air besar boleh menyebabkan perut membuncit. Kadar normal adalah 1~2 kali sehari.
  6. Bersenam - tidak dinafikan bahawa bersenam mampu menggerakkan medium dalam perut yang menyebabkan perut membuncit dengan menyalurkannya keluar melalui aliran darah dan seterusnya dikumuhkan melalui peluh dan sistem perkumuhan kita sebagai urine.
Itu saja perkongsian yang dapat diberikan. Anda boleh memilih jalan singkat dengan mengamalkan apa sahaja jenis ubat-ubatan di pasaran sekarang atau mengamalkan gaya hidup sihat tanpa mengeluarkan satu sen pun.

Memanfaatkan kesihatan untuk perjuangan
             Kesihatan adalah antara kurniaan Allah yang amat berharga.  Ia adalah suatu nikmat yang wajib dijaga dengan sebaik-baiknya .  Sebarang kegiatan yang boleh menjejaskan kesihatan, disifatkan sebagai mencampakkan diri kelembah kebinasaan .  Ramai orang yang tidak menghargai kesihatan anugerah dari  Allah SWT. Justeru, kita lihat ramai  yang terlibat dengan benda atau perkara yang boleh membinasakan diri seperti penyalahgunaan  dadah,  serta ketagihan arak dan rokok. Malah berlebih-lebihan dalam makanan atau tidah berhati-hati dalam memilih makanan juga boleh dikategorikan dalam mengundang kebinasaan kerana sikap ini boleh mendedahkan diri ,kita dalam pelbagai penyakit seperti Darah Tinggi,Diabetes ,Penyakit kanser dan lain-lain.
          Keprihatinan dalam menentukan menu makanan harian kita amatlah penting dan sewajarnya juga dititik beratkan oleh para dai /amilin dalam perjuangan Islam.                   Hampir seluruh kebahagian dan kenikmatan hidup malah kerja2 organisasi dan perjuangan bergantung juga kepada tahap  kesihatan para amilin. Makanan yang lazat akan menjadi tawar/payau sebaliknya jika kita demam. Tilam yang empuk memberikan kerehatan semasa tidur, namun apabila seseorang itu sakit  tenat, tilam yang empuk menyiksanya kerana terpaksa berbaring sepanjang masa,  akhirnya tilam itu menjadi  bagaikan penjara baginya .Kerja 2 dakwah dan perjuangan akan tergendala/terganggu apabila kita dihinggapi penyakit.Kita boleh mengambil pelajaran daripada Al_quran surah AlQasas ,ayat2226
 26.  …… Kerana Sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja (pada kita) ialah orang yang Kuat lagi dapat dipercaya".Lazimnya, kita akan sedar betapa pentingnya kesihatan  setelah  kita sakit.  Kesihatan yang terganggu  bukan sahaja  menyebabkan daya mengecap  nikmat turut terganggu, malah merupakan satu kesengsaraan,kita akan kurang upaya untuk berfikir,menyumbang tenaga dan begerak kesana kemari sehingga sukar untuk menghadiri program yang telah dirancang . 
Sakit yang tenat  akan menghalang berbagai- bagai  kegiatan sama ada kegiatan ibadah, ekonomi , sosial dan sebagainya.  Harta yang banyak mungkin akan susut  untuk membiayai kos  rawatan lantas ketika itu  kita tidak lagi dapat menginfaqkan wang kita untuk perjuangan.
                Lantaran itu, masa sihat perlu digunakan  sebijak mungkin  untuk melakukan segala kerja amar makruf dan nahi mungkar ini semaksima mungkin  kerana  semuanya akan mudah dilaksanakan  ketika  badan masih  sihat dan kuat.
Dalam masa yang singkat ini, ada sedikit tips  untuk kita amalkan bagi memastikan tahap kesihatan para pejuang dan pemimpin dalam perjuangan dapat mengoptimumkan keupayaan diri bagi memastikan jihad ini terlaksana:
1.Amalan puasa: kebetulan skrng ini kita berada dalam bulan Ramadhan dan kita sedari bahawa penyakit seperti Hypertension,diabetes mellitus,hyperkoleterolaemia,lemah jantung  boleh diubati dengan amalan berpuasa.Puasa   akan  memberi  kerehatan kepada tubuh badan dan berupaya menyahkan toxin yang tidak diperlukan oleh tubuh badah.Kalau kita perhatikan makhluk Allah yang lain bahawa terdapat juga  sebahagian daripada kitaran hidup serangga juga mereka berpuasa contonya kupu,lalat dan nyamuk.Serangga semasa menjadi pupa ,mereka tidak makan ,tidak minum dan tidak melakukan sebarang aktiviti sehingga struktur badan mereka berubah kepada bentuk yang lain dan menjadi aktif semula.
2.Amalan makan makanan yang dinyatakan Al-Quran:
  a.Madu lebah:
  b.Susu:
66.  Dan Sesungguhnya pada binatang ternak itu benar-benar terdapat pelajaran bagi kamu. kami memberimu minum dari pada apa yang berada dalam perutnya (berupa) susu yang bersih antara tahi dan darah, yang mudah ditelan bagi orang-orang yang meminumnya.
c.Kurma , buah delima dan zaitun
“Di dalam keduanya (ada macam-macam) buah-buahan dan kurma serta delima.(surah Ar Rahman ayat  68)”
“ Dan pohon kayu keluar dari Thursina (pohon zaitun), yang menghasilkan minyak, dan pemakan makanan bagi orang-orang yang makan”.(surah Mukminun ayat 20)
3.Melakukan pemeriksaan kesihatan.
        Membuat pemeriksaan kesihatan adalah penting ( tetapi sering diabaikan ) untuk kita mengetahui tahap kesihatan diri sendiri, dengan kita mengetahui tahap kesihatan bolehlah kita melakukan beberapa usaha untuk memulihkannya dan mengambil rawatan mana yang perlu agar amanah Allah yang kita pikul ini dapat dilaksanakan sebaik mungkin.

1 comments:

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Post a Comment

Monday, February 7, 2011

SUAMI BOROI ISTERI PUN BOROI

Gambar Hiasan.


 Entri kali ini teman nak lupakan seketika  kemelut politik yang berlaku di Mesir kerana pimpinan dan kerajaan negara yang terkenal dengan piramid dan kisah Firaunnya dan Malaysia adalah kategori ` kita serupa `…teman juga nak lupakan sikit kesombongan dan kedunguaan ` Tokoh Kasyaf ` negara iaitu Ustaz Mohd Noor Deris yang nampak beriya – riya nak berdebat dengan Tok Guru teman tu atau pun nak layan  karenah MB Perak yang suka ` nyogen ` kan rakyat Perak dan suka ` menyerogen ` tu.

Hari ini teman nak jadi doktor atau sekoman – koman ` kauserling kesihatan ` yang ditujukan kepada orang yang berjuang.

Tajuk yang teman pilih ialah ` suami boroi isteri pun boroi `….buat orang yang berjuang….kekawan…tentu anda juga  mengalami masalah perut buncit atau dalam bahasa saintifiknya SPARE TIRE?

Kadang – kadang kita perhatikan bukan sahaja suami yang perut boroi tapi isteri pun turut boroi….memang tidak dinafikan bahawa orang melayu dan india samada lelaki apatah lagi perempuan memang tak kisah langsung perjagaan perut kerana yang dijaganya  hanya emas, berlian, hias ruang tamu  atau nanam pokok bunga  untuk hiasan tubuh dan cantikan rumah semata - mata tapi perut terus  ` memboroi `.

Tapi bila ada si suami mula menjeling perempuan lain potongannya macam Seniwati Sarimah diera 60an dulunya….mulalah tarik muka masam….kadang – kadang si suami tak dapat tempat tidor dibiliknya….kesian si suami ini…. setakat potongan macam Rosmah isteri PM tu tak main le….nak peluk pun tak tak sampai….ha ha ha.

Betul jugak kalau kedua – dua suami isteri masing - masing boroi nak bersama pun mungkin ` berlaga perut dulu`….ha ha ha [ dengan izin ]

Orang melayu saja begitu….bila mesyuarat agenda ` menu makan ` lebih lama dan panjang daripada agenda utama dalam mana – mana program….sehingga lauk apa, rencah apa pun dibincangkan dalam mesyuarat tersebut….malah nak jamu ustaz atau tuan guru yang datang berceramah pun mesti ambil tahu ustaz dan tok guru tu suka makan apa dan sebagainya…..bagi teman jamu je nasi dengan ulam – ulam dan rebus je pucuk paku ke, pucuk kaduk ke atau mana yang patut….lagi sedap makan….maklumlah kebanyakan semua pimpinan orang yang berjuang ni, ustaz – ustaz dan tok gurunya tadi bukan suka fikir soal kesihatan mereka….tot  tot tot dah kena kencing manis, darah tinggi dan banyak juga yang ada penyakit nak bernikah lagi…..ha ha ha.....itu belum kes ` ghout lagi....ha ha ha.

Tak perlu beli ubat-ubatan atau pegi sesi kempiskan perut. Amalkan tips-tips di bawah dan anda boleh jimatkan duit anda. Kesannya mungkin perlahan tetapi ia memang berkesan.

Berikut adalah tips yang boleh diamalkan untuk mengurangkan masalah tersebut:
  1. Minum banyak air – membantu mengeluarkan toksin dalam badan secara efektif. Kurang pengambilan air menyebabkan perut menggelembung kerana sistem badan cuba untuk menyahtoksinkan badan daripada sumber lain.
  2. Kurangkan pengambilan garam – garam yang berlebihan akan menambah ektra sodium terhadap cairan tubuh yang memperlambat mekanisme sehingga mendorong air keluar dari sel. Akibatnya perut terasa penuh dan membuncit.
  3. Makan perlahan-lahan - jika anda makan dengan gelojoh, udara yang tertahan dalam usus akan membentuk gas yang menyebabkan perut membuncit. Selain itu, makanan yang tidak terkunyah tidak dapat dicerna sepenuhnya yang juga mampu menghasilkan gas tersebut.
  4. Pengambilan serat – pengambilan serat dalam buah-buahan seperti epal dan pear dapat membantu  mengimbangi proses penghasilan air dalam badan supaya stabil.
  5. Elakkan sembelit – makanlah banyak sayur-sayuran dan buah-buahan untuk mengelakkan sembelit kerana kurang membuang air besar boleh menyebabkan perut membuncit. Kadar normal adalah 1~2 kali sehari.
  6. Bersenam - tidak dinafikan bahawa bersenam mampu menggerakkan medium dalam perut yang menyebabkan perut membuncit dengan menyalurkannya keluar melalui aliran darah dan seterusnya dikumuhkan melalui peluh dan sistem perkumuhan kita sebagai urine.
Itu saja perkongsian yang dapat diberikan. Anda boleh memilih jalan singkat dengan mengamalkan apa sahaja jenis ubat-ubatan di pasaran sekarang atau mengamalkan gaya hidup sihat tanpa mengeluarkan satu sen pun.

Memanfaatkan kesihatan untuk perjuangan
             Kesihatan adalah antara kurniaan Allah yang amat berharga.  Ia adalah suatu nikmat yang wajib dijaga dengan sebaik-baiknya .  Sebarang kegiatan yang boleh menjejaskan kesihatan, disifatkan sebagai mencampakkan diri kelembah kebinasaan .  Ramai orang yang tidak menghargai kesihatan anugerah dari  Allah SWT. Justeru, kita lihat ramai  yang terlibat dengan benda atau perkara yang boleh membinasakan diri seperti penyalahgunaan  dadah,  serta ketagihan arak dan rokok. Malah berlebih-lebihan dalam makanan atau tidah berhati-hati dalam memilih makanan juga boleh dikategorikan dalam mengundang kebinasaan kerana sikap ini boleh mendedahkan diri ,kita dalam pelbagai penyakit seperti Darah Tinggi,Diabetes ,Penyakit kanser dan lain-lain.
          Keprihatinan dalam menentukan menu makanan harian kita amatlah penting dan sewajarnya juga dititik beratkan oleh para dai /amilin dalam perjuangan Islam.                   Hampir seluruh kebahagian dan kenikmatan hidup malah kerja2 organisasi dan perjuangan bergantung juga kepada tahap  kesihatan para amilin. Makanan yang lazat akan menjadi tawar/payau sebaliknya jika kita demam. Tilam yang empuk memberikan kerehatan semasa tidur, namun apabila seseorang itu sakit  tenat, tilam yang empuk menyiksanya kerana terpaksa berbaring sepanjang masa,  akhirnya tilam itu menjadi  bagaikan penjara baginya .Kerja 2 dakwah dan perjuangan akan tergendala/terganggu apabila kita dihinggapi penyakit.Kita boleh mengambil pelajaran daripada Al_quran surah AlQasas ,ayat2226
 26.  …… Kerana Sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja (pada kita) ialah orang yang Kuat lagi dapat dipercaya".Lazimnya, kita akan sedar betapa pentingnya kesihatan  setelah  kita sakit.  Kesihatan yang terganggu  bukan sahaja  menyebabkan daya mengecap  nikmat turut terganggu, malah merupakan satu kesengsaraan,kita akan kurang upaya untuk berfikir,menyumbang tenaga dan begerak kesana kemari sehingga sukar untuk menghadiri program yang telah dirancang . 
Sakit yang tenat  akan menghalang berbagai- bagai  kegiatan sama ada kegiatan ibadah, ekonomi , sosial dan sebagainya.  Harta yang banyak mungkin akan susut  untuk membiayai kos  rawatan lantas ketika itu  kita tidak lagi dapat menginfaqkan wang kita untuk perjuangan.
                Lantaran itu, masa sihat perlu digunakan  sebijak mungkin  untuk melakukan segala kerja amar makruf dan nahi mungkar ini semaksima mungkin  kerana  semuanya akan mudah dilaksanakan  ketika  badan masih  sihat dan kuat.
Dalam masa yang singkat ini, ada sedikit tips  untuk kita amalkan bagi memastikan tahap kesihatan para pejuang dan pemimpin dalam perjuangan dapat mengoptimumkan keupayaan diri bagi memastikan jihad ini terlaksana:
1.Amalan puasa: kebetulan skrng ini kita berada dalam bulan Ramadhan dan kita sedari bahawa penyakit seperti Hypertension,diabetes mellitus,hyperkoleterolaemia,lemah jantung  boleh diubati dengan amalan berpuasa.Puasa   akan  memberi  kerehatan kepada tubuh badan dan berupaya menyahkan toxin yang tidak diperlukan oleh tubuh badah.Kalau kita perhatikan makhluk Allah yang lain bahawa terdapat juga  sebahagian daripada kitaran hidup serangga juga mereka berpuasa contonya kupu,lalat dan nyamuk.Serangga semasa menjadi pupa ,mereka tidak makan ,tidak minum dan tidak melakukan sebarang aktiviti sehingga struktur badan mereka berubah kepada bentuk yang lain dan menjadi aktif semula.
2.Amalan makan makanan yang dinyatakan Al-Quran:
  a.Madu lebah:
  b.Susu:
66.  Dan Sesungguhnya pada binatang ternak itu benar-benar terdapat pelajaran bagi kamu. kami memberimu minum dari pada apa yang berada dalam perutnya (berupa) susu yang bersih antara tahi dan darah, yang mudah ditelan bagi orang-orang yang meminumnya.
c.Kurma , buah delima dan zaitun
“Di dalam keduanya (ada macam-macam) buah-buahan dan kurma serta delima.(surah Ar Rahman ayat  68)”
“ Dan pohon kayu keluar dari Thursina (pohon zaitun), yang menghasilkan minyak, dan pemakan makanan bagi orang-orang yang makan”.(surah Mukminun ayat 20)
3.Melakukan pemeriksaan kesihatan.
        Membuat pemeriksaan kesihatan adalah penting ( tetapi sering diabaikan ) untuk kita mengetahui tahap kesihatan diri sendiri, dengan kita mengetahui tahap kesihatan bolehlah kita melakukan beberapa usaha untuk memulihkannya dan mengambil rawatan mana yang perlu agar amanah Allah yang kita pikul ini dapat dilaksanakan sebaik mungkin.

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More