Saturday, October 16, 2010

BAJET : PERMATA YANG HILANG



Bajet 2011 telah dibentangkan dengan jayanya oleh PM semalam. Dengan memakai baju melayu merah jambu menyerikan lagi pembentangan tersebut. Lebih berseri seri meja diketuk oleh ahli - ahli parlimen Bn tanda setuju.

Kata kawan teman tu dalam blognya….sesungguhnya bajet 2011 ini sekadar ` bajet seluar dalam ` semata – mata.
Sebenarnya teman tak layak nak komen hal – hal bajet juta – juta dan billion – billion ni….sebab duit teman pun dok ada 200 – 300 ratus dalam poket aje….tapi teman sedar walaupun sesen yang kerajaan guna tetap duit teman dan duit rakyat. Nak komen bajet tak berapa tahu tapi nak cakap bab ` hilangnya injin JET ` itu teman tahu.
Ehhhh….memalukan barangan yang dikategori tersorok dan ` tersembunyi ` ini kadang – kadang masam aromanya ni pun nak sebut dalam bajet 2011….maka riuh pak – pak menteri menepuk meja kerana mungkin ada dikepala mereka teringatkan adengan mereka bersama ` perempuan simpanan ` ditempat – tempat mewah dalam atau luar negeri. 
Tiada apa yang menarik dari bajet kali ini selain menampakkan perbelajaan turut ditumpukan kepada beberapa program terutamanya program kesayangan "wanita jelmaan Pertama " PERMATA.
PERMATA yang gagal dan terpaksa diserahkan untuk diuruskan oleh badan lain di segi perlaksanaan masih mendpat layanan istimewa. Peruntukan RM 111 juta bukan sedikit. Ia mungkin boleh mengubat kekecewaan kakitangan awam yang masih menagih simpati Najib. Bagi yang tak kerja kerajaan...tak de apa nak dikisah... kita memang selamanya menanggung keperitan dari sistem ekonomi kapitalis ini.

PERMATA ini sebenarnya seperti juga nasibnya orang berkelamin yang memerlukan kuasa tambahan kerana kekuatan alat kelaminnya dipertikaikan oleh bantal peluk hidupnya  itutu isteri….lalu membaca buku yang bertajuk ` PERMATA YANG HILANG `memulihkan keHEROaannya berjuang diladang yang subur itu.
Bajet ini sebenar memikat pilihanraya untuk melunakan rakyat bagi  memulihkan sokongan kepada BN kembali. Inilah permata kuasa yang perlu selamatkan.
Menarik juga apabila diumumkan 300 barangan dikecualikan cukai...bila disebut barangan tersebut...seolahnya ia adalah barangan peribadi Rosmah... Ia bermula apabila Najib mencadangkan supaya duti import ke atas kira-kira 300 barangan pelancongan dan rakyat tempatan dimansuhkan.

“Barangan ini merangkumi kegunaan harian seperti beg tangan, kasut, sut, baju kanak-kanak, dompet, pewarna rambut...” kata Najib sambil kedengaran gelak ketawa dari ahli parlimen.
“Pakaian malam, seluar dan seluar dalam serta wangi-wangian, termasuklah kelambu.

Elok le….udah le remaja melayu rambut dan badan mereka bermacam – macam warna….terkadang bertatu sebijik macam ular sawa…elok juga lepas ni boleh ahli parlimen Bn pakat – pakat warnakan rambut mereka untuk ikut  jejak Bung Mokhtar yang masih trauma dengan pukuklan Zizet tu.

Apa punya bajet daaa...sampai seluar dalam dan kelambu pun dimansuhkan duti importnya...berapala agaknya harga seluar dalam... mungkin seluar dalam rosmah je kut yang mahal sangat ni... atau pun seluar dalam Superwoman.... Tak atu le aku boleh tak barang ni dihapuskan duti nya jika tak disebut dalam belanjawan....

Apa kita nak katakana pada bajet ini…. ` pilihanraya x kali ` atau pun ` permata yang hilang 3 kali `

Cerita bajet ini seperti jenazah hendak keluar dari rumah untuk selama - lamanya….biasa tok tok imam selalu sebut  ` apa kita nak katakan pada mayat ini `…..masing – masing hadir menyebut ` kebajikan 3 kali `.
Itu la pula nasib umNO dan Bn kerana mereka tahu inilah peluang untuk terus hidup…jika tidak rakyat akan tanya pula kepada mereka…..` apa yang kita nak katakan  pada umNO dan Bn `……selamat tinggal putra jaya….selamat tinggal putra jaya dan selamat tinggal putrajaya.

0 comments:

Post a Comment

Saturday, October 16, 2010

BAJET : PERMATA YANG HILANG



Bajet 2011 telah dibentangkan dengan jayanya oleh PM semalam. Dengan memakai baju melayu merah jambu menyerikan lagi pembentangan tersebut. Lebih berseri seri meja diketuk oleh ahli - ahli parlimen Bn tanda setuju.

Kata kawan teman tu dalam blognya….sesungguhnya bajet 2011 ini sekadar ` bajet seluar dalam ` semata – mata.
Sebenarnya teman tak layak nak komen hal – hal bajet juta – juta dan billion – billion ni….sebab duit teman pun dok ada 200 – 300 ratus dalam poket aje….tapi teman sedar walaupun sesen yang kerajaan guna tetap duit teman dan duit rakyat. Nak komen bajet tak berapa tahu tapi nak cakap bab ` hilangnya injin JET ` itu teman tahu.
Ehhhh….memalukan barangan yang dikategori tersorok dan ` tersembunyi ` ini kadang – kadang masam aromanya ni pun nak sebut dalam bajet 2011….maka riuh pak – pak menteri menepuk meja kerana mungkin ada dikepala mereka teringatkan adengan mereka bersama ` perempuan simpanan ` ditempat – tempat mewah dalam atau luar negeri. 
Tiada apa yang menarik dari bajet kali ini selain menampakkan perbelajaan turut ditumpukan kepada beberapa program terutamanya program kesayangan "wanita jelmaan Pertama " PERMATA.
PERMATA yang gagal dan terpaksa diserahkan untuk diuruskan oleh badan lain di segi perlaksanaan masih mendpat layanan istimewa. Peruntukan RM 111 juta bukan sedikit. Ia mungkin boleh mengubat kekecewaan kakitangan awam yang masih menagih simpati Najib. Bagi yang tak kerja kerajaan...tak de apa nak dikisah... kita memang selamanya menanggung keperitan dari sistem ekonomi kapitalis ini.

PERMATA ini sebenarnya seperti juga nasibnya orang berkelamin yang memerlukan kuasa tambahan kerana kekuatan alat kelaminnya dipertikaikan oleh bantal peluk hidupnya  itutu isteri….lalu membaca buku yang bertajuk ` PERMATA YANG HILANG `memulihkan keHEROaannya berjuang diladang yang subur itu.
Bajet ini sebenar memikat pilihanraya untuk melunakan rakyat bagi  memulihkan sokongan kepada BN kembali. Inilah permata kuasa yang perlu selamatkan.
Menarik juga apabila diumumkan 300 barangan dikecualikan cukai...bila disebut barangan tersebut...seolahnya ia adalah barangan peribadi Rosmah... Ia bermula apabila Najib mencadangkan supaya duti import ke atas kira-kira 300 barangan pelancongan dan rakyat tempatan dimansuhkan.

“Barangan ini merangkumi kegunaan harian seperti beg tangan, kasut, sut, baju kanak-kanak, dompet, pewarna rambut...” kata Najib sambil kedengaran gelak ketawa dari ahli parlimen.
“Pakaian malam, seluar dan seluar dalam serta wangi-wangian, termasuklah kelambu.

Elok le….udah le remaja melayu rambut dan badan mereka bermacam – macam warna….terkadang bertatu sebijik macam ular sawa…elok juga lepas ni boleh ahli parlimen Bn pakat – pakat warnakan rambut mereka untuk ikut  jejak Bung Mokhtar yang masih trauma dengan pukuklan Zizet tu.

Apa punya bajet daaa...sampai seluar dalam dan kelambu pun dimansuhkan duti importnya...berapala agaknya harga seluar dalam... mungkin seluar dalam rosmah je kut yang mahal sangat ni... atau pun seluar dalam Superwoman.... Tak atu le aku boleh tak barang ni dihapuskan duti nya jika tak disebut dalam belanjawan....

Apa kita nak katakana pada bajet ini…. ` pilihanraya x kali ` atau pun ` permata yang hilang 3 kali `

Cerita bajet ini seperti jenazah hendak keluar dari rumah untuk selama - lamanya….biasa tok tok imam selalu sebut  ` apa kita nak katakan pada mayat ini `…..masing – masing hadir menyebut ` kebajikan 3 kali `.
Itu la pula nasib umNO dan Bn kerana mereka tahu inilah peluang untuk terus hidup…jika tidak rakyat akan tanya pula kepada mereka…..` apa yang kita nak katakan  pada umNO dan Bn `……selamat tinggal putra jaya….selamat tinggal putra jaya dan selamat tinggal putrajaya.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More