Friday, March 26, 2010

MINUM KOPI BOLEH, DUIT KOPI HARAM


Sempena dengan Hari Polis yang disambut pada 25 Mac 2010 disetiap tahun, teman mengambil kesempatan mengucapkan ` Selamat Hari Polis ` kepada semua anggota Polis di semua peringkat. Jasa kalian tetap dikenang.
Kebiasaannya seorang atuk juge opah selalu bertanya kepada cucu kesayangannya bila dah besar nanti nak jadi apa Cu?.Maka cucunya dengan tenang dan pantas menjawab doktor, askar, peguam, cikgu dan yang paling favourite ialah jadi Polis.
Jarang sekali seorang atuk atau opahnya tadi membalas kepada cucunya mesti menjadi seorang doktor yang beriman,peguam yang beriman ataupun Polis yang beriman.Kita  lupa disinilah awalan doanya.
Teman teringat zaman bebudak dulu , ada teman perhatikan ada seorang anggota Polis yang kerap sangat tahan lori dan ambil duit kopi daripada pemandunya.Teman Tanya pada arwah bapa teman,dia kata mike jangan sibuk ` aje lantaknya ` lagi pun bukan hel kite `` katanya.
Menkema bayangkan kalau 10 buah lori ditahannya dan setiap 1 lori dapat 5 ringgit.Jawabnya anak bininya makan duit  haram le hari – hari.
Dulu teman ingat zaman teman sekolah rendah di Sultan Idris 11,Kuale.Masa itu cerita di tv syok – syok semua.Kalau cerita Polis diantaranya Mannix,Ironside,Canon ataupun Sheriff Lobo.Kalau cerita koboinya seperti Raffles Man, Wild Wild West,manakala cerita perangnya popular dengan ` Combat` starring Vic Morrow,Rix Jason, Kirby dan Little John.Masa tu kalau perang tentera Jerman kalah ` semendang `  [ Kalau selalu ] dengan tentera Amerika.
Masa tu jangan kenang le.Muhammad Ali tinju dengan Joe Frazier,George Foreman dan Joe Bugner pun satu sekolah tengok tv berhenti kelas belajo.Hebat – hebat.
Yang teman nak cerita ni ialah kisah seorang Polis dalam ` Sheriff Lobo ` tu.Dia ni asyik makan suap atau makan duit kopi daripada masyarakat dipekannya.Mungkin dia tak belajo daripada Posto dalam filem ` Ahmad Albab ` ketika Si Syawal pelawa minum kopi, posto tadi jawab `` tak boleh rasuah ``.
Kalau le ramai anggota Polis atau sesiapa saje yang bergelar manusia ikut macam Si Posto ni,maka aman le Malaya ni.
Ada orang cakap pada teman.Ada satu cyber café di pekan Kuale tu,hari – hari ada 2  atau 3 orang Polis datang ambil duit kopi.Teman tak tahu.Nak tahu Polis kena siasat le.
Kali ni teman tak nak bincang kes yang besor – besor.cukup le bincang isu duit kopi saje.Tapi ingat dosanya tetap besor.Maklum le sekarang ni dah banyak jenis – jenis kopi,tinggal lagi kopi duda aje belum  ada lagi.Bior le YB Zulkifli Nordin,Dato Zahrain,YB Mohsin yang bincang Isu Orang ketiga dalam PDRM,Siapa sabotah Siapa ?.Maklum le deme [ diorang ] dah pandai bercakap dan glamor tiap – tiap hari di surat khabor. Teman bukan nak mengoda,hanya teruja.
Sempena dengan Hari Polis yang kita sama – sama sambut ni,Kita doakan keselamatan Negara kita aman dan Polis semakin professional dan efisen.Teman juge doakan anggota topi merah tu juge ditambahkan keimanan dan banyak besabo kepada mereka.Jangan kira nak belasah orang aje.Teman dah biase kena kejor,pijak,ayor asid,bom asap dan sebagainya.Teman dan rakan teman bukan penjenayah, tapi hanya menyatakan kebebasan bersuara dalam negara.
Ingatlah,duit kopi atau rasuah itu umpama bangkai gajah.
Akhirnya teman ucapkan Selamat Hari Polis.Kami bangga dengan kalian.Marilah sama kita hadiahkan kesejahteraan  kepada semua anggota Polis samada yang masih hidup apatah lagi yang telah meninggal dunia.AL – FATIHAH.

Friday, March 26, 2010

MINUM KOPI BOLEH, DUIT KOPI HARAM


Sempena dengan Hari Polis yang disambut pada 25 Mac 2010 disetiap tahun, teman mengambil kesempatan mengucapkan ` Selamat Hari Polis ` kepada semua anggota Polis di semua peringkat. Jasa kalian tetap dikenang.
Kebiasaannya seorang atuk juge opah selalu bertanya kepada cucu kesayangannya bila dah besar nanti nak jadi apa Cu?.Maka cucunya dengan tenang dan pantas menjawab doktor, askar, peguam, cikgu dan yang paling favourite ialah jadi Polis.
Jarang sekali seorang atuk atau opahnya tadi membalas kepada cucunya mesti menjadi seorang doktor yang beriman,peguam yang beriman ataupun Polis yang beriman.Kita  lupa disinilah awalan doanya.
Teman teringat zaman bebudak dulu , ada teman perhatikan ada seorang anggota Polis yang kerap sangat tahan lori dan ambil duit kopi daripada pemandunya.Teman Tanya pada arwah bapa teman,dia kata mike jangan sibuk ` aje lantaknya ` lagi pun bukan hel kite `` katanya.
Menkema bayangkan kalau 10 buah lori ditahannya dan setiap 1 lori dapat 5 ringgit.Jawabnya anak bininya makan duit  haram le hari – hari.
Dulu teman ingat zaman teman sekolah rendah di Sultan Idris 11,Kuale.Masa itu cerita di tv syok – syok semua.Kalau cerita Polis diantaranya Mannix,Ironside,Canon ataupun Sheriff Lobo.Kalau cerita koboinya seperti Raffles Man, Wild Wild West,manakala cerita perangnya popular dengan ` Combat` starring Vic Morrow,Rix Jason, Kirby dan Little John.Masa tu kalau perang tentera Jerman kalah ` semendang `  [ Kalau selalu ] dengan tentera Amerika.
Masa tu jangan kenang le.Muhammad Ali tinju dengan Joe Frazier,George Foreman dan Joe Bugner pun satu sekolah tengok tv berhenti kelas belajo.Hebat – hebat.
Yang teman nak cerita ni ialah kisah seorang Polis dalam ` Sheriff Lobo ` tu.Dia ni asyik makan suap atau makan duit kopi daripada masyarakat dipekannya.Mungkin dia tak belajo daripada Posto dalam filem ` Ahmad Albab ` ketika Si Syawal pelawa minum kopi, posto tadi jawab `` tak boleh rasuah ``.
Kalau le ramai anggota Polis atau sesiapa saje yang bergelar manusia ikut macam Si Posto ni,maka aman le Malaya ni.
Ada orang cakap pada teman.Ada satu cyber café di pekan Kuale tu,hari – hari ada 2  atau 3 orang Polis datang ambil duit kopi.Teman tak tahu.Nak tahu Polis kena siasat le.
Kali ni teman tak nak bincang kes yang besor – besor.cukup le bincang isu duit kopi saje.Tapi ingat dosanya tetap besor.Maklum le sekarang ni dah banyak jenis – jenis kopi,tinggal lagi kopi duda aje belum  ada lagi.Bior le YB Zulkifli Nordin,Dato Zahrain,YB Mohsin yang bincang Isu Orang ketiga dalam PDRM,Siapa sabotah Siapa ?.Maklum le deme [ diorang ] dah pandai bercakap dan glamor tiap – tiap hari di surat khabor. Teman bukan nak mengoda,hanya teruja.
Sempena dengan Hari Polis yang kita sama – sama sambut ni,Kita doakan keselamatan Negara kita aman dan Polis semakin professional dan efisen.Teman juge doakan anggota topi merah tu juge ditambahkan keimanan dan banyak besabo kepada mereka.Jangan kira nak belasah orang aje.Teman dah biase kena kejor,pijak,ayor asid,bom asap dan sebagainya.Teman dan rakan teman bukan penjenayah, tapi hanya menyatakan kebebasan bersuara dalam negara.
Ingatlah,duit kopi atau rasuah itu umpama bangkai gajah.
Akhirnya teman ucapkan Selamat Hari Polis.Kami bangga dengan kalian.Marilah sama kita hadiahkan kesejahteraan  kepada semua anggota Polis samada yang masih hidup apatah lagi yang telah meninggal dunia.AL – FATIHAH.

1 comment:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More